Ambacht In Beeld Festival plaatst cookies (lees meer) uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren.   
Ambacht in Beeld Festival
30 & 31 maart 2024
Brussel - Tour & Taxis Gare Maritime

| Rieten voor musettes

Bart Van Troyen -
DOORLOPEND

De musette was het geliefkoosde instrument van de Franse adel in de 17e en 18e eeuw. Het is een gesofisticeerd type doedelzak, gemaakt uit dure en exotische materialen zoals tropisch hardhout, zijde, zilver en vroeger ook ivoor. Na de Franse revolutie raakte de musette in de vergeethoek, maar sinds de jaren 1970 is er een sterke heropleving. Er zijn nu wereldwijd spelers, twee jonge bouwers (Vlaanderen en Frankrijk), en je hoort de musette steeds vaker op concerten. Er is zelfs een opleiding in ons DKO en aan het conservatorium (LUCA, School of Arts, Leuven), ook de hoofddocente traverso van het Brusselse conservatorium, Anna Besson, speelt sinds kort musette.

 

Bij deze revival rijst een probleem: omdat de revival een recent gegeven is, is er in tegenstelling tot meer courante houtblazers zoals hobo en fagot, nog geen traditie bij musettespelers om zelf hun rieten te onderhouden en vervaardigen. Als een riet niet meer functioneert, moet de speler een reis naar de bouwer inplannen. Momenteel zijn er wereldwijd drie mensen die rieten voor musettes kunnen maken. Ook het materiaal om dit te kunnen doen, hebben ze zelf gemaakt omdat er in de handel niets verkrijgbaar is. Tijdens deze demonstratie toont Bart Van Troyen aan het publiek hoe de rieten gemaakt worden uit ruw materiaal, en hoe de rieten afgewerkt kunnen worden om een mooie klank uit het instrument te krijgen. De verschillende fases van het maken van een riet komen aan bod: tubes rollen, solderen, schuren en polijsten, rieten schaven, vorm geven, opbinden, en afwerken.

 

Kom een kijkje nemen tijdens deze demonstratie hoe hij tewerk gaat! Hij zal ook met veel plezier al je vragen beantwoorden.

 

Sinds Bart Van Troyen voor het eerst Vlaamse doedelzak hoorde op een stage voor volksmuziek in Gooik, was hij geboeid door dit prachtige instrument. Enkele jaren later, tijdens zijn studie klassieke gitaar aan het Lemmensinstituut in Leuven, kreeg hij de kans om daar les te volgen in de nieuwe klas van doedelzak- en musette-virtuoos Jean-Pierre Van Hees. In 2002 studeerde hij als eerste ooit af met een masterdiploma voor musette en doedelzak. In 2012 behaalde hij er ook een master in kamermuziek.

Een bezoek aan het atelier van Remy Dubois maakte een grote indruk op hem. De geuren en geluiden van de draaibank, het maken van elegante kleppen uit een simpel plaatje zilver… Het duurde enige jaren voor Remy tijd had om een leerling aan te nemen, maar in 2013 was het zo ver. Remy leerde hem zijn vak, en in 2019 opende Bart zijn eigen atelier in Bornem. Er was meteen een enorme wachtlijst van klanten, uit alle hoeken van de wereld. Simon Rickard, zijn eerste Australische klant, concerteert regelmatig in Melbourne en omstreken, voor Ben Matus uit New York maakte hij een kopie van een instrument uit de collectie van the Metropolitan Museum waarvoor de eigenaar uitgenodigd werd om een foto te maken naast het origineel en Anna Besson heeft met haar ensemble A nocte temporis een cd uitgebracht waarop ze naast traverso ook musette speelt… Kortom, de klanten van het atelier zijn fier op hun instrument en zorgen zo voor een gevuld orderboek! De wachttijd voor een nieuwe musette bedraagt momenteel twee jaar.

 

Deze demonstratie wordt mede mogelijk gemaakt door CEMPER.

 

Deel dit via